måndag 14 mars 2011

Jag kan inte lösa knipan i manuset...


I mitt ungdomsfantasy-manus har jag kommit till en händelse där mina huvudkaraktärer har hamnat i en knipa. De har blivit tillfångatagna och måste ta sig ut ur en bur och samtidigt få med sig en annan karaktär som också är tillfångatagen, fast i en annan bur. Men jag kan för mitt liv inte komma på en bra lösning på hur de ska bli fria. Det var just där jag fastnade när jag slutade skriva på manuset för 1,5 år sedan, och nu har jag suttit idag och försökt komma vidare utan att lyckas. Har bara skrivit några meningslösa meningar idag, bara för att få känna in manuset igen, men som sagt så kommer jag inte vidare. Jag har kört totalt och ohjälpligt fast! Usch! Det konstiga är att det är ju ett fantasy-manus så jag borde ju kunna hitta på något, men det går inte. Kommer inte på något som skulle kunna vara trovärdigt, inte ens i en fantasyvärld.

Gaahh! Vad ska jag göra?! Skriva om händelsen? Eller har ni ett jättebra förslag på hur de ska bli fria?

5 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

För mig fungerar promenader, på dem har många knutar löst sig :)
Lycka till!

Katarina sa...

Om de stackarna har suttit instängda i 1,5 år borde de vara tillräckligt smala vid det här laget för att ta sig ut genom spjälorna ;)
Skämt åsido, kanske du kan byta ut buren mot någonting annat eller ändra några omkringliggande förhållanden för att underlätta det hela. Jag har aldrig läst fantasy så jag vet inte hur mycket jag kan vara till hjälp.

Ebba Range sa...

Stryk scenen skulle jag vilja säga - in med något nytt tänk. Om du själv fastnar där så kommer läsarna oxå att göra det. Skriver inte så för att var hård - tvärtom vill jag hjälpa till.-) Som parentes heter min hunds uppfödarkennel: "One Way's" - så min hund heter i stamtavlan: "One Way's Herr Nilsson" - syrran hans heter förstås Pippi Långstrump och mamman; Ronja Rövardotter och pappan; Pokèmon. Hemma heter min vovve Razz:-) /Kram

Annika i Falun sa...

Ett sätt att komma ut kan vara att en oväntad karaktär helt enkel släpper ut dem...
Annars har jag inga förslag.

Kram kram

Ninas skrivarlya sa...

Anneli: Ja promenader brukar vara bra, men jag hittade ingen lösning där heller...

Katarina: Hahah! :D Det tänkte jag inte på att de kanske har magrat så pass... ;) Ja, någon slags ändring måste jag nog göra. :)

Ebba: Jag kommer nog inte att stryka den helt, men den kommer att bli lite annorlunda än jag tänkt från början. Roligt med din vovve och hans (?) stamtavla. :)

Annika: Ja, någon annan karaktär kommer nog att dyka upp på ett eller annat sätt.

Tack så jättemycket för era tankar och funderingar! :)