torsdag 17 november 2011

Missnöjd med början

När jag sitter och redigerar mitt manus så tycker jag att början är lite tam. De första 2-3 sidorna är bra, pang på rätt in i händelsen, men sedan ... Det blir segt som sirap och jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att få lite klös i en viss händelse. Det känns jättejobbigt och jag låg vaken jättelänge i natt för att jag låg och funderade på vad jag skulle hitta på för att få lite mer "go" i just den delen.

Nåja, jag får väl redigera klart och fundera vidare. Kanske det kommer under tiden ... Hjälp!

8 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Kanske kan du byta plats på några stycken/kapitel? Så att ett kapitel med mer klös i hamnar tidigare?

Fast egentligen tycker jag att det är för mycket fokus på att de första sidorna måste vara så fartfyllda. Vad är det för fel med bakgrund och upptakt liksom?

Joanna Björkqvist sa...

Jag förstår dig! Jag har känt exakt samma sak och då inleds ändå min bok i en förlossningssal, vilket bäddar för viss dramatik i sig.

Men jag valde att låta barnet vara precis nyfött, så vi slapp det värsta slabbet... ;)

Men det är klart att jag ändå har ett ganska lugnt tempo där och det kan man ha olika åsikter om. jag gillar att få lära känna karaktärerna i en bok, så jag tycker inte att det måste vara ett rafflande tempo jämt

Men nu har jag verkligen inte skrivit en deckare heller, så det beror nog på vilken typ av bok det är. Följ din magkänsla! :)

Ninas skrivarlya sa...

Hanna: Jag har redan bytt en massa kapitel, och det här är svårt att byta eftersom det är precis i början. Du har ju rätt i att det inte är något fel med lite bakgrund, för det är det ju faktiskt... Hm. Får klura vidare på om det ska vara som det är ändå...

Joanna: Det här är inte heller en deckare, det är en kärleksroman. :)
Kanske jag inte ska vara så inställd på att det måste vara tempo hela tiden... Det behövs kanske ett lite lugnare parti också...

Tack för era tankar.

Åsa Hellberg sa...

Det är svårt det där. Jag har ett jäkla tempo i den bok som nu ska publiceras, mycket tack vare korta kapitel och byte av fokus.
Mitt problem är inte ta bort, snarare måste jag addera:)

Kati sa...

Jag hade samma problem o funderade på att låta handlingen börja längre fram. I slutändan kapade jag säkert 50% av kap.
1&2 men det är nog olika från fall till fall./Katarina.

Lovable sa...

Hej, ny läsare av din blogg men med samma frågor, våndor och glädje kring skrivande. När jag får en sådan känsla du beskriver brukar jag försöka släppa helt, för att ta ett nytt grepp. Kanske lite som Joanna sa, om jag förstod henne rätt. Ett tvivel över en bokscen eller vad som helst är alltid ett nej. Kan du föra in något nytt; känsla, tanke, liknelse eller liknande för att krydda det lite? Lycka till!

Anneli Stålberg sa...

Åh vad jag känner igen det :)
Lycka till med att hitta goet, det brukar ju lösa sig efterhand :)
Kram!

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Jag har också ganska korta kapitel så fokus byts ofta, vilket är bra. Då segar det inte till så lätt. ;)

Katarina: Jag har kapat bort säkert hälften av de första kapitlen, och det blev mycket bättre. Men det är ändå något som saknas tycker jag...

Lovable: Vad kul med en ny läsare! Välkommen! :) Faktum är att jag har utvecklat scenen lite nu och den blev bättre av det. :) Kul, nu måste jag kika in i din blogg också. ;)

Anneli: Ja det gör ju det som tur är!
Kram