fredag 25 november 2011

Examensansökan gjord!

Äntligen kan jag ansöka om mitt examensbevis. Åh vad härligt! Nu är jag slutligen en "riktig" lärare. Typ. Tyvärr är det så att några kärnämneslärare tycker att yrkeslärare inte är riktiga lärare och det är tråkigt. Vi är väl alla där för att lära eleverna något inför framtiden, oavsett om det är matte, svenska, byggteknik eller vårdämnen kan jag tycka. Varför är jag en sämre sortens lärare än en lärare i svenska?! Jag har läst 3 år på sjuksköterskeutbildningen och sen pluggat 1,5 år till. Jag har alltså 4,5 års högskolestudier vilket är det minsta som kärnämneslärare läser också. Skillnaden är att jag inte läst enbart två ämnen utan många ämnen som är inriktade på ett yrke. Blir jag en sämre lärare då?! Vissa tycker det.

Nåja, jag ska inte fundera mer på det men tyvärr så möts vi yrkeslärare av den här inställningen ibland. Inte ofta, men den finns därute.

Strunt i det nu. Nu har jag skickat in min exaamensansökan! Woohooo!

4 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Vad härligt, grattis! Och tänk inte alls på de där negativa människorna, fokusera på de andra, de positiva, de som förstår att alla behövs!

Ninas skrivarlya sa...

Tack Hanna. Jag bryr mig egentligen inte, det är bara tråkigt när en vän som är lärare fnyser över "såna där yrkeslärare" utan att tänka på vad jag jobbar med... :/ ;)

Kati sa...

grattis, vad härligt!! Vad fånigt, yrkeslärare är väl inte mindre lärare än andra?

Anneli Stålberg sa...

Underbart, grattis!
Ha en riktigt skön adventshelg nu!
Kram!