måndag 13 juni 2011

Hjärnan har gått på semester


Man skulle nästan kunna tro det. Nu kommer inte en vettig mening ur mig längre. Jag sitter och stirrar på skärmen med manuset uppe, men kan inte få ner en bokstav. Inte en. Nothing. Nada. Nihil. Vad hände?! Jag vill så gärna, men inget kommer ur mig. Bokstäverna och orden är borta. Jag kan inte ens tänka ut hur jag ska fortsätta. Inte en bokstav har jag skrivit på flera veckor, för det är helt stillastående i hjärnkontoret.

Har alla grå celler gått på semester redan? Utan att anställa vikarier som på något sätt ska upprätthålla någon slags verksamhet i huvudet? Verkar inte så. Det är tomt och tyst. Ljuset strilar in genom öronen och inne i huvudet där hjärnan ska sitta, är det öde. I solstrålarna kan man se dammet virvla runt lite i det runda rummet som kallas huvud, annars är det skrämmande tyst och tomt. På en lapp läser jag: "Semester på obestämd tid. MVH /Hjärnan". Jaha, det är väl bara att vänta då tills hjärnan bestämt sig för att komma tillbaka igen. Miss you already.

Oerhört frustrerande nu när jag faktiskt har tid att skriva lite, men då är det helt tomt. Ekande tomhet... Jaja. Jag tar väl och läser lite istället så kanske hjärnan kommer tillbaka igen. Kanske.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Vad sägs om att försöka sig på den där skrivövningen där man bara skriver utan att tänka? Om det inte kommer några meningar så måste man skriva lösryckta ord, bara man skriver. Fungerar bra på mig när jag inte kan få ur mig något alls. Helt plötsligt så har man ändå skrivit en hel massa ord som hör ihop och bildar meningar. :)

Ebba Range sa...

Kanske hjälper att läsa igenom storyn - peta in lite ändringar och vips sitter du där och skriver, kanske inte flödesskriver framåt - men trycker ner tangenterna iallafall. Ibland tror jag att vi är fixerade av antal ord och tecken. Tror vi ska glömma det ibland ...
Lycka till & Kram

Katarina sa...

Hej, ledsen för foten :(
Jag håller med de andra, börja skriv, vad som helst, även tankar och lösryckta ideer om det du håller på att skriva (eller borde;)) och rätt vad det är ska du se att ideflödet vaknar till liv. Ibland måste man börja skriva för att ideerna ska komma tillbaks.
ps. jag mailade ett förlag och iaf de sa att det gick bra att skicka in ett omredigerat manus igen, så förhoppningsvis tycker de flesta samma sak ;) Let's go for it! :P

Åsa Hellberg sa...

Jag tror också på att gå tillbaka i texten och fixa och dona lite, så kommer fortsättningen automatiskt. Ett bra tips är att alltid sluta skriva mitt i ett kapitel...

Ninas skrivarlya sa...

Hanna: Ska försöka det. Tack för tipset. :)

Ebba: Jag försöker inte tänka så mycket på ord och tecken egentligen, men visst håller jag lite koll när dagen är slut hur mycket det blev. :) Att sitta och peta är jättebra, men idag var det tvärstopp ändå. Nå, vi får se hur det blir imorgon.
Kram

Katarina: Jo, det är sant. Att bara sitta och skriva är bra. Gjorde det nu på kvällen och det blev i alla fall några ord...
Men vad kul att du fick respons från förlaget! Jiihaa! Då kör vi! :D

Åsa: Just det där tipset att avsluta mitt i ett kapitel (till och med mitt i en mening) fick jag av Martina Haag i höstas på ett event, och det brukar jag försöka hålla. Tyvärr hade jag inte lyckats förra gången, utan avslutade efter ett kapitel... Ska bli bättre på det. :)