söndag 11 mars 2012

Morgon i Jenin - Susan Abulhawa

Oj vilken bok! OJ! LÄS!

Handling (tagen från adlibris)Palestina 1940. Olivodlaren Yehya Abulheja lever som hans förfäder gjort före honom med sin familj i den rofyllda byn Ein Hod. Men när staten Israel utropas 1948 krossas friden i Ein Hod för all framtid och samtliga invånare tvingas bort ifrån sina fädernehem och flyttas till ett flyktingläger i Jenin. Yehya tvingas fly med sin hustru Basima och deras vuxna söner Hasan och Darweesh. Under flykten rycks Yehyas barnbarn Ismael ur sin mor Dalias famn av en judisk soldat som överlämnar gossen i gåva till sin svårt traumatiserade hustru, en överlevare från Förintelsen. Lille Ismael växer upp som David Avaram och kommer som israelisk soldat att slåss mot sin biologiska familj. 

I flyktinglägret i Jenin föder Hasans hustru Dalia ytterligare ett barn, dottern Amal som är bokens egentliga berättare. Amal överlever med nöd och näppe sexdagarskriget 1967 gömd i ett skyddsrum och hamnar så småningom i en flickskola i östra Jerusalem där hon får sin utbildning, för alltid skild från sin familj. När den israelisk-palestinska konflikten når sitt crescendo 1982 förlorar Amal i stort sett alla hon älskar i kriget i Libanon. Hon tvingas fly till USA och uppfostrar på egen hand sin nyfödda dotter Sara och skapar sig en egen tillvaro. 

När Amal, många år senare, får besök i USA av en israelisk man vid namn David, på jakt efter sin rätta identitet, knyts de lösa trådarna i väven ihop och hon väljer att återvända till Mellanöstern med sin dotter. Tillsammans upptäcker de ett splittrat hemland som kanske aldrig mer blir sig likt.
Mitt omdöme: jag säger bara: LÄS! Det här är en släktkrönika om 4 generationer i Palestina (och USA), och den griper tag i en från början till slutet. I början hade jag dock svårt att hålla isär några personer, och jag fick gång på gång gå tillbaka till släktträdet för att kolla vem som var vem, och de arabiska orden fick jag slå upp i ordlistan längst bak. Men när personerna väl "satt sig" så kom boken rejält igång. Det är ren, oförställd kärlek, det är svart hat, det är skräck, det är fasa, politik, släktband, frustration, hopp, vänskap och glädje... allt blandat i en enda bok. Och med den äran. Hon skriver otroligt fascinerande och fängslande. Jag gillar dessutom hennes språk. Jag menar, smaka på den här inledningen till första kapitlet: "I en avlägsen tid, innan historien kom marscherande över bergen och krossade både nuet och framtiden, innan vinden fick tag i ett hörn av jorden och skakade loss dess namn och egenart, innan Amal var född, då levde en liten by sydost om Haifa ett stillsamt liv på fikon och oliver, öppna gränser och solsken." 


Så vill du ha en läsupplevelse utöver det vanliga: läs den här boken! Den kommer att sitta kvar i dig ett långt tag efteråt. Det är en angelägen bok om konflikten i mellanöstern, sedd ur ögonen på de personer som bor i helvetet, trots att de ändå är fiktiva. 


Betyg: 5 av 5

4 kommentarer:

A-K sa...

Spännande. Jag köpte den på bokrean men har inte läst den än. I vanliga fall läser jag mest deckare men kände att jag nog behöver läsa annat också. Det låter som jag har en trevlig läsupplevelse att se fram emot nu :)

Anonym sa...

Tack för tipset, den ska jag läsa vid tillfälle!

kram

Thuniis sa...

Åh den köpte jag på bokrean, då var alltså värd pengarna, frågan är bara när jag ska hinna läsa den när de där tråkiga kursböckerna tar all min tid...:/

Ninas skrivarlya sa...

A-K: Det kan jag garantera att du har. :)

Karina: Varsågod. Ja, du måste verkligen läsa den. :)

Thuniis: Japp, den är helt klart värd pengarna. :) Försök hitta tiden bara, allt är inte plugg. Hihi.