onsdag 14 mars 2012

Dropbox

Att skriva sitt manus på dator är välsignat. Det är så lätt att bara stryka bokstäver och ord och radera hela stycken ur en text med några knapptryck. Tänk förr när man skrev på skrivmaskin eller för hand, det var inte lika enkelt att ändra om i sitt manus då. Mitt första manus började jag skriva på skrivmaskin, och det var väldigt irriterande att se att jag behövde ändra något, för då måste jag skriva om en hel sida. Mycket irriterande. Men å andra sidan så lärde man sig att tänka ett varv extra när man skrev och funderade lite extra på om jag verkligen behövde ändra det som stod. Behövdes det - ja då var det bara att skriva om, annars fick det vara. Möjligtvis kunde jag skriva en liten kråka i kanten för att påminna mig att fundera på en sak och se i ett annat skede om det behövde ändras. Men det var då det.

Numera är det bara att skriva på och ändra precis som man vill och jag tycker det underlättar mitt skrivande mycket. Nackdelen är att manuset enbart finns digitalt. Vad händer om datorn kraschar? Det har faktiskt hänt mig en gång. Datorn lade av och vägrade starta igen och där satt jag med ett manus som jag inte kom åt. Som tur var är min man datortekniker så han hjälpte mig att rädda manuset ur den kraschade hårddisken. Efter det lärde jag mig en läxa: SPARA ALLTID! Det är så himla viktigt att lära sig att spara undan arbetena man gör så de inte försvinner, för det är oerhört retligt. I höstas jobbade jag en hel dag med en powerpoint som jag skulle visa eleverna, och så försvann den när vi fick strömavbrott. Bara för att jag inte sparat under tiden jag arbetade på den. Det var bara att göra om. Gissa hur galet förbannad irriterad jag var den dagen!

Hur ska man spara då? Det finns olika sätt. USB-sticka är bra, MEN då vill det till att man inte tappar bort den! Maila till sig själv är också bra, för då kan man komma åt dokumentet när man vill utan att tänka på att jag måste ha det med mig (typ USB). Men det som jag tycker är bäst är något som heter Dropbox. Där skapar man ett konto och så är det bara att spara ner sina dokument. Man kan komma åt det från vilken dator som helst (måste bara installera det i datorn först, men det gör man på ett ögonblick). Det är enkelt att komma igång, och sedan är det som vilken mapp som helst. Man sparar ner sina dokument där och så kommer man åt dem. Skriver man på flera datorer så synkas de automatiskt så man alltid kommer åt den senaste versionen om man skulle byta dator. Läs mer HÄR. Till och med från iPhonen kommer jag åt mina dokument, så jag kan sitta på tunnelbanan och läsa det jag skrivit och sitta och fundera på hur jag ska gå vidare. Det här är ju en tjänst där jag sparar mina dokument på en serverdator någonstans, och för säkerhets skull så ska man ju förstås ha en kopia någon annanstans också. Men det här är faktiskt riktigt bra och enkelt att hantera.

Hur du än väljer att göra, GLÖM INTE ATT SPARA! Det är SÅ trist att upptäcka att det man ägnat så stor tid åt är borta pga slarv eller kraschad dator eller strömavbrott.

4 kommentarer:

Agneta sa...

Vi har något som heter icloud (tror jag) där vi kan spara bilder och dokument, men jag glömmer hela tiden hur jag kommer åt det! Men jag får nog be maken visa mig igen, för fy sjutton för att förlora sitt manus!
Jag mailar till en webmail jag har, tycker att det funkar bra. När jag kommer ihåg det, vill säga.

Katarina sa...

Jag använder dropbox jag med och tycker det funkar jättebra. Kul att höra att det är fler som gör.

Ninas skrivarlya sa...

Agneta: icloud har jag inte hört o förut. Ska kolla med maken vad det är för något. Glöm för guds skull inte att spara, för FY för att förlora sitt manus!

Katarina: Vad härligt, då är vi två. :)

Makena sa...

Här har du en till dropboxare ;)