lördag 17 mars 2012

Macarons

Sådärja. Då har jag testat att göra macarons för första gången. Det var ju inte så himla svårt egentligen,  problemet var att jag inte hade någon bra sprits, så kakorna blev ganska ojämna. Tja, det spelar ingen roll egentligen, huvudsaken de är goda. Jag gjorde efter Leilas recept HÄR.

Fyllningen gjorde jag av en chokladganache, dvs en chokladkräm gjord på 100 g choklad och 1 dl grädde som smälts ihop i ett vattenbad. I den här ganachen satte jag till rivet skal från 1 citron och det blev supergott. In i kylen så det fick stelna innan man kletar ut det på hälften av kakorna och sätter ihop dem. Dessutom satte jag till ganska mycket gul färg i macaronsmeten så kakorna blev gula och fina. Det syns kanske inte så bra på bilderna, men de blev riktigt fina i färgen.

Innan gräddning

Nygräddade kakor

Färdiga att äta med choklad-citronganachen mellan.

5 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Vad duktig du är, de ser väldigt goda ut!
Kram!

Joanna Björkqvist sa...

Wow! De ser supergoda ut! Måste också göra några framöver!

Hanna Lans sa...

Sist jag var i Frankrike köpte jag två paket med ingredienser till Macarons. Fusk? Jag har dock ännu inte prövat.

Ebba Range sa...

Mumsmums!

Tänk att jag aldrig ens har ätit någon sådan fastän min dotter älskar att baka efter Leilas recept:))
Ja, jag är en sådan som sällan går på kondis och köper dylika ting - om o när jag gör det så har det blivit annat gott.

Kram

Ninas skrivarlya sa...

Anneli: Tack så mycket. De är jättegoda! :)
Kram

Joanna: Ja gör det. Det är så himla gott. :)

Hanna: Testa! Bättre det än att paketen ska stå och förstöras. :)

Ebba: Jag smakade inte dessa bakverk förrän alldeles nyligen jag heller, och jag måste säga att jag är helt fast! De är så goda och kan varieras hur mycket som helst.
Kram