torsdag 15 mars 2012

Läs- och skrivdag

Jag blir hemma hela veckan med min onda hals. Usch, jag ogillar starkt att inte vara kry. Brr... Men det går åt rätt håll i alla fall, det får man vara glad för.

Idag ska jag fortsätta läsa på Camilla Läckbergs senaste bok "Änglamakerskan". Började på den igår, och den är helt ok. Alltid när jag läser Läckberg så triggas min fantasi igång, och igår satt jag och pillade lite mer på ett synops till en spänningsroman som jag har i bakhuvudet och som gärna vill komma ner i datorn. Jag har bara lite svårt för att komma igång, och det retar mig lite. Ett första kapitel/prolog har jag i alla fall lyckats med att få på pränt, men just det här med deckare har jag svårt att hitta flytet i att kunna skriva. Jag har gjort några försök, men gett upp efter ett tag eftersom jag just har svårt att få ner på pränt det jag vill. Nu är ju förstås allt skrivande bra övningar, och någon gång kanske det lossnar. Kanske just det här manuset lossnar? För det är en jättebra idé jag har som jag väldigt gärna vill testa.

Problemet (eller är det ett problem egentligen?) är bara att jag vill bli klar med mitt 1700-talsmanus också. Jag tycker faktiskt om att parallellskriva på två manus, och ibland retar det mig eftersom jag helst vill ägna tanken åt ett enda manus i taget så jag kan fokusera och bli klar.

Jag är lika knäpp när det gäller läsande. Jag har alltid 2 böcker på gång samtidigt. Just nu läser jag "Shantaram" av Gregory David Roberts och så Läckbergs senaste. Shantaram är jättebra (och LÅNG! 938 sidor), men den är just nu inne i ett väldigt segt parti, och då vill jag kunna läsa en lättare bok parallellt. Det funkar bra för mig. Knäppt men sant.

Hur gör du när du läser? Läser du en bok i taget eller flera böcker parallellt?

5 kommentarer:

Andra intryck sa...

Hoppas det lossnar!
Jag läser en bok i taget, kan dock läsa böcker om skrivande parallellt.

Anonym sa...

Samma här. Alltid fler än en bok på gång, mer än ett manus på gång. Bättre så för man har ju olika dar

Anonym sa...

Ofta läser jag flera böcker samtidigt men då ofta på olika språk (engelska, franska och svenska då) alternativt inom mycket olika genre.
Vilken konstnärlig och fin bild du har i det här inlägget, jättefin! :-)
"Orkar inte logga in",
Helena Milton"

Ebba Range sa...

Flera stycken samtidigt när jag läser - men oftast bara ett i taget när jag skriver.
Jag blir galen om jag inte går i mål - måste bli klar med det jag skriver. Kanske beror på min ålder - jag har så mycket jag vill ha skrivet och jag fick/tog mig inte möjlighet att starta tidigt i livet.
Med läsandet är det skillnad - en del böcker räcker för evigt verkar det som:))

Lycka till med dina manus!

Kram

Ninas skrivarlya sa...

Andra intryck: Tack, det hoppas jag med.

Malin: Ja, det är ju faktiskt sant att man har sina dagar då man känner för olika saker. :)

Helena: Oj vad spännande att du läser på olika språk också. Har man språken så är det guld värt att kunna underhålla det med böcker. :)
Visst är bilden underbar? :)

Ebba: Tack så mycket. Nej, vem startade tidigt? Inte jag heller dessvärre...

Kram