tisdag 13 september 2011

Jag - mitt eget varumärke

Att bli författare innebär numera så mycket mer än att bara skriva böcker. Såg intervjun med Camilla Läckberg från SVT där hon berättade om hur hon ser på varumärket Camilla Läckberg, hur hon har arbetat upp det och hur hon vill att andra ska uppfatta varumärket. Hon sade en sak som jag fastnade för; numera köper man en Mankell, en Mari Jungberg osv. Det är inte bara boken man köper, det är ett varumärke.

Återigen funderar jag kring hur jag själv vill göra den dag jag blir utgiven (inte om, utan när). Ska man gå med på alla möjliga sorters reportage och intervjuer, bara för att synas och väcka uppmärksamhet och nyfikenhet, eller ska man tona ner sig och därmed kanske inte sälja så många böcker? Jag som person är tillbakadragen och vill inte gärna stå i centrum (trots det är jag lärare... hehe), men jag vill ju såklart sälja böcker också. Jag kanske ställer upp på vissa saker som kan gynna mig och som inte känns för onaturliga och konstiga, men "hemma-hos-reportage" kan man glömma att se mig i. Never. Jag skulle skämmas ögonen ur mig över mitt ostrukturerade hem, haha! Nej, allvarligt, jag vill inte att det ska bli för privat, och mitt hem är min privata sfär där jag inte släpper in någon. Säger jag nu i alla fall. Jag vet inte hur det blir den dagen jag står där och måste väga nyttan mot integriteten.

Det är lika bra att börja fundera på hur man vill göra. Det är inte lätt det där...

Hur tänker du kring detta?

12 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hanna Lans sa...

Mitt liv är som en öppen bok. *Pun intented* (Eller, det skämtet förstår man bara om man läst min bok.) Hursom: Jag har redan fläkt ut en så stor del av mitt liv att om-NEJ:NÄR jag når fame and fortune, så är det lika bra att köra på. Det går ju inte att fega ur när jag redan sagt A liksom.

Jag gör nog dock vad jag blir tillsagd. Om jag har ett förlag i ryggen som inte är mitt eget. Om det är jag själv som ska sköta om allt så riskerar jag att fastna. Jag är urkass på marknadsföring.

Anneli Stålberg sa...

Jag känner precis som du gör. Jag vill skriva böcker inte vara ett varumärke. Men som du säger så måste man nog vara tillgänglig på något sätt. Man vill ju ändå sälja sina böcker :) Det är svårt.
Kram!

Hanna Lans sa...

Förlåt engelskainblandningen. När jag är trött så ramlar det alltid ur svengelska. Nu ska jag gå och lägga mig. :)

Anonym sa...

Jag tänker på det där med varumärke och har redan nu klart för mig i vilken typ av sammanhang jag skulle ställa upp och när jag inte skulle göra det. Gillar ditt: "inte om utan när" - instämmer :-)

Ebba Range sa...

Din inställning är super - NÄR!

Jag får nog säga att jag inte är en tillbakadragen person - jag kan nog bjussa på både det en o andra om/NÄR jag ska sälja böcker.
Men jag är så annars oxå, tror jag.

Kram och stort lycka till i fortsättningen!

Kati sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joanna Björkqvist sa...

Jag hittade hit tack vare din award hos fina Maria Engelwinge och tycker att detta är en mycket intressant fråga, för jag håller med Läckberg, man bygger idag sitt varurmärke. Hon själv är ett givet exempel och även Mankell, men också Liza Marklund, Jan Guillou och Martina Haag. Man vet liksom vad man får för att de varit tydliga med att lansera sig och profilera sig.

Jag tror dock att det är viktigt att välja i vilka sammanhang man vill synas. Att ställa upp på allt är ingen bra grej, men det som stämmer med ens bok och ens personlighet är ju bara av godo.

Jag har också skrivit en bok och väntar på besked från några förlag och har därför tänkt en del på detta också... Man måste våga via framfötterna... Inte vara svenskt jantelagspåverkad... Jobbigt och en anledning till att jag helst inte vill ge ut boken själv, som härliga och duktiga Hanna Lans har gjort... Om hon är urkass på marknadsföring så är jag ännu sämre... ;)

Lycka till med allt och jag håller tummarna!

Annika, Bokplantan sa...

Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att pressas till att lämna ut sitt privatliv innan man är där.

Just känns det som att jag inte har så mycket privat som jag är så noga med att skydda förutom mina barn. Om man vill sälja böcker är det nog helt nödvändigt att visa upp sig.

Amanda sa...

Jätteintressant fråga.
I korta drag:
- Förlaget hjälper dig. De stora har gott om PR-anställda som pratar om författarnas USP-ar hela tiden. (Unique selling points).
- Jag har tackat ja till mycket eftersom jag är oerhört glad att få chansen att "synas" tack vare förlagets nätverkande å mina vägnar - det får inte alla!
-USPar och varumärket funkar bara på sikt om det verkligen är i samklang med den nu är. Att vara en småblyg "frun i grannhuset" som lyckats med sin dröm är också ett varumärke.
- ALLA journalister jag någonsin pratat med har bett att få göra hemma-hos-reportage. Har haft SVT och stora tidningar här ... beror ju dock lite på att mitt boende är lite sammanflätat med varumärket (=kusligt sekelskiftshus i Oxford).
- Om förlagen fick sin vilja igenom skulle alla författare spendera 6 mån per år att skriva ny bok och 6 mån per år att göra PR sa någon. Överdrivet men med korn av sanning!
-Kajsa Ingemarsson bloggade jättebra om detta ämne nu i veckan.
Eller, OK inte så kort - förlåt!
Kram,
Amanda
;-)

Ninas skrivarlya sa...

Tusen tack Amanda för ditt intressanta inlägg! :)

Ninas skrivarlya sa...

Och tack alla andra för ERA intressanta inlägg. Jag såg att jag glömt att tacka er... Sorry...! *skäms*