onsdag 27 oktober 2010

Fy tusan för Tele 2!

Hur kan de som jobbar på Tele 2 sova gott på nätterna undrar jag. Maken till cynisk och rigid inställning har jag aldrig upplevt tidigare, och lär nog inte uppleva senare heller. Horribelt!

Bakgrund: I samband med att mamma gick bort så var jag ju tvungen att ringa runt till alla företag för att avsluta alla abonnemang och sådant. Det gick bra, inga problem någonstans. Förrän jag ringde till mobilavdelningen på Tele 2. Då startade problemen. Mamma hade ett abonnemang där hon betalade in en summa varje månad, och hade lyckats skrapa ihop en ordentlig pott på dryga 1700 kr. På ALLA andra företag jag pratat med så var det inga problem att få tillbaka pengar som hon betalat in på räkningar, prenumerationer och sådant. Det var inte ens en sak att diskutera, det gjordes bara. Men inte hos Tele 2. Nejdå. Här blev jag upplyst om att antingen så överlåter vi mammas abonnemang på någon annan så kan man använda pengarna på så sätt, eller så avslutar vi abonnemanget och pengarna går till spillo (till Tele 2 förstås). Blev upprörd över hur de kan resonera på det här sättet och fick tala med deras chef. Hon försöker då pracka på mig ett abonnemang som jag inte vill ha. Jag blir ännu mer upprörd över hur de bara kan ens tänka på att försöka sälja in en produkt hos mig i detta läge. Groteskt! Vi kommer ingen vart i diskussionen, så chefen tycker att vi ska höras efter en månad igen så jag fått fundera på saken.

Igår ringde de från Tele 2 igen. Inte samma person ens, utan ytterligare en ny! Återigen fick jag veta att de inget kunde göra, utan jag hade bara de två förut nämnda valen att tillgå. Nu hade hon letat fram ett "förmånligt abonnemang" till mig som hon tyckte att jag skulle ta. Naturligtvis så måste jag betala 25 kr/månad för skiten också. Men va´ f*n, jag vill ju få slut på pengarna, inte fylla på dem! Dessutom är det tre månaders uppsägning på eländet! Men herregud, hur jävla svårt ska det vara?! Avsluta abonnemanget och skicka tillbaka pengarna! What´s the f*cking problem??! Vi behöver de där kronorna till annat än att bara slösa bort på dötid i telefon, som de uppenbarligen tycker att vi ska göra. Alla i familjen har abonnemang på telefonerna så vi är inte direkt i något skriande behov av ytterligare ett nytt abonnemang. Det kunde de inte förstå på Tele 2...

De skulle ringa igen på fredag... Jag har några alternativ att diskutera med dem.

Nu har jag mailat DN och bett dem gräva lite om vilken policy de har runt avlidna kunder. Jag tycker det är så fruktansvärt cyniskt hur man kan tänka pengar framför människor. Att man i detta läge bara har mage att koppla på säljarfasonerna, det är så gräsligt så det går inte att nämna. Det handlar om människor i kris eftersom man nyss förlorat en kär anhörig, då är man inte direkt på humör att hålla på och tjafsa med ett helveteföretag som är det mest osmidiga som uppfunnits sedan järnspettet.

Har dessutom mailat till "Konsumenternas tele- TV och Internetbyrå (Konsumentverket)", för att kolla om det här verkligen kan vara rätt förfarande och vad vi kan göra i den här situationen. Det här är så absurt så det finns inte på världskartan.

Skämmes på er Tele 2! Ni har inte hört det sista av mig kan jag lova! USCH!

To be continued...

4 kommentarer:

Annelie sa...

Usch, det låter ju helt sjukt. Hoppas de inser att de har gått för långt och ändrar sitt beslut.

Agneta sa...

Fy fan så dålig stil!

Stå på dig! Och ge inte upp.

Annika, Bokplantan sa...

Bra gjort att få vidare för att få hjälp med att uppmärksamma detta! Snacka om badwill.

Ninas skrivarlya sa...

Ja det är verkligen helt sjukt. Nu ska jag bara vänta på responsen från DN och det andra företaget för att se vad jag kan göra. Förmodligen ingenting, men ändå.