måndag 18 juni 2012

Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg


Jag hade ju förmånen att få träffa den vackra kvinnan Åsa när hon var i Farsta och signerade sin bok som jag längtat jättemycket efter. Pga livet så har jag inte hunnit läsa ut den förrän idag. Jag öppnade boken direkt när jag kom hem och fastnade direkt för de tre kvinnorna Susanne, Rebecka och Maggan. Jag har läst lite då och då, och faktum är att jag därmed har kunnat suga på karamellen lite längre. Idag läste jag ut den, och min första reaktion var: nejmen vaffan... Redan slut?

Handling (snodd från adlibris.se):
Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.

Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt, alla miljoner och alla spännande investeringar. Men först måste de uppfylla vissa villkor. Vill de och kan de göra Sonja till viljes?

Sonjas sista vilja är en riktig bladvändare. Tre vanliga tjejer i femtioårsåldern rycks upp från sina liv och tvingas börja om på nytt under mycket ovanliga omständigheter. Vi följer dem andlöst vare sig det handlar om heta kärleksaffärer i Paris, jobbiga exmakar i Stockholm eller gulliga barnbarn i Östersund.

Mitt omdöme:
Vilken må-bra-bok! Mycket dialog, men det gillar jag. För genom dialogen avslöjar väninnorna sina tankar och funderingar för varandra och det funkar klockrent.

Jag vet inte vad som hände med mig när jag läste boken, men något väcktes i mig och jag har börjat omvärdera saker i mitt liv; vad är viktigt och vad är mindre viktigt, vem är viktig i mitt liv och att jag förhoppningsvis kan hitta MIG. Bara det är ju positivt, men jag tror att det är för att jag identifierar mig lite med Maggan...

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att den här boken är LJUVLIG! Det är tårar (jodå, lite tårar kom allt i slutet), det är glädje, det är värme, det är hetta, det är irritation över missförstånd mellan karaktärerna men framför allt lycka. Det här är en riktig feelgood-bok. Köp den i sommar, ligg i hängmattan med ett glas bubbel, skicka bort barnen och maken/sambon och njut av en härlig varm känsla när ni läser den.

Betyg: 5 av 5

9 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Nina. Tusen, tusen tack!!!

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Vassego!

Ebba Range sa...

Skriver under på alltihop!

Joanna Björkqvist sa...

Underbart att höra! Jag hade ju också den stora glädjen att få köpa en bok direkt från författaren häromdagen och ser verkligen fram emot att läsa den. Nu ser jag ännu mer fram emot det!

Kram!

Anonym sa...

Jag skulle så himla gärna också vilja läsa den men jag vill köpa en signerad bok och då måste jag vänta till november när Åsa kommer till Karlskoga. Jag har funderat på att låna den på biblioteket tills jag får mitt eget exemplar. Suck!

MalinC sa...

Definitivt en bok jag ska läsa i sommar!Känns som perfekt material för solstol och drink.

Anonym sa...

Jag skriver under på sammanfattningen, den var klockren. Boken var/är verkligen en bok som, precis som du säger, kan göra att läsarna börjar ifrågasätta saker och mening. Bara en sådan sak liksom, att kunna skriva en bok som kan få folk att ändra intällning till de stora och viktiga frågorna i livet. Det är stort!

Ninas skrivarlya sa...

Ebba: Vad bra att vi tycker lika. :)

Joanna: Då har du en läsupplevelse att se fram emot.

Kram

Carola: Den som väntar på något gott... Håll ut. Den (och att få träffa Åsa) är värd det.

MalinC: Det är den verkligen!

Helena: Jamen precis. Jag blev lite förvånad över vilka tankar den faktiskt väckte i mig, och Åsa ska ha all cred för att kunna skriva en så tankeväckande bok.

...om bland annat... sa...

En bok som också tilltalade mig väldigt mycket.