tisdag 17 augusti 2010

Kill your darlings


Det är ju ett uttryck som innebär att man ska ta bort onödig text från sitt manus. Det som jag tycker är bra är inte nödvändigtvis vad läsaren tycker är bra. Därför måste man läsa sin text med läsarens ögon och redigera bort onödiga dialoger, beskrivningar och även personer. Där har vi "kill your darlings" = döda dina älsklingar. Jag har redan dödat ett par personer, och det finns någon till längre fram i manuset som ligger risigt till. Jag har dessutom ikväll redigerat bort hela 16 sidor text! Sexton sidor! Då är jag bara halvvägs i manuset ska man komma ihåg, så det kommer säkerligen att bli ännu fler sidor innan jag är klar.

Det känns verkligen jätteläskigt att "deleta" flera sidor direkt med ett knapptryck, men efter ett par genomläsningar så känner jag att det inte håller måttet. Inte om man ska läsa så objektivt som man bara kan. Då måste jag vara hård mot mig själv och ännu hårdare med mitt manus. Då trycker pekfingret ner "Delete"-knappen och en massa ord bara försvinner. Grymt men viktigt om jag nu ska ha en chans att få förlaget att se mitt manus.

Dags att döda lite mer text nu innan det är sovatajm. I morgon ska jag lägga till lite text istället. Som kompensation.

Inga kommentarer: