måndag 27 september 2010

Drömmar

Har just suttit och pratat med min svåger i över en timme i telefon. I och med mammas och pappas alltför tidiga död så har saker och ting ställts på sin spets, och nu börjar man verkligen fundera över vad jag verkligen vill med livet. Drömmen är att få ha något eget företag som man kan försörja sig på, men verkligheten ser inte riktigt ut så. Att starta företag är jätteslitigt, särskilt när man har små barn. En god vän till mig startade för några år sedan ett café som var hennes dröm, men var tvungen att lägga ner det efter ett tag eftersom det tog alldeles för mycket tid från familjen. Så visst vet jag att det där med eget företag kan nog få vänta tills lille sonen blir lite äldre... I alla fall företag med lite större planer.

Syster, svåger, min man och jag sitter ofta och spånar på olika företagsidéer, den ena mer eller mindre genomförbar än den andra. Ingen av oss vill ligga på sin dödsbädd och ångra det man aldrig gjorde, utan nu måste vi ta vara på det livet har att ge oss så länge vi kan. Ingen vet vad som väntar oss bakom nästa krök mer än en utmaning av något slag, och frågan är vad man gör med den utmaningen. Att leva ut sin dröm eller välja det trygga invanda... det är det vi står inför. Inte just nu, men att börja fundera är inte fel.

Nu har vi kommit på en ny sak (som jag inte vill outa här), och vi kommer att sätta oss ner för allvarliga diskussioner (medelst en BIB rött ;)) så småningom. Kanske leder det ingenstans, eller kanske gör det det. Ingen av oss vill i alla fall fortsätta i samma ekorrhjul som vi gör just nu, så vi kommer väl att försöka hitta något kul att göra, söka oss fram till hur vi ska nå dit (utbildningar, lokaler, pengar...) och sedan köra på. Någon gång i framtiden...

Drömma kostar ingenting...

3 kommentarer:

Annika sa...

Så viktigt med drömmar, mål och visioner! Och jag tror att resan dit kan vara lika värdefull... :)
Strävsamma människor med ambitioner tror jag har ett rikare liv än de som förnöjt lutar sig tillbaka i tryggheten. Tummen upp för dig, Nina!

Ninas skrivarlya sa...

Ambitioner har jag i massor, men jag vet inte om jag någonsin kommer att göra verklighet av alla mina drömmar. Men drömmar måste man ha. Annars tappar man något viktigt i livet tror jag.

Caroline S sa...

Du har så rätt, man ska verkligen göra det i livet som man drömmer om och som man vill göra, inte vad alla andra förvänta sig eller vad är lagom bra just nu. Livet kan vara så kort och den tiden måste man njuta av för att man vet aldrig vad som händer imorrn. Det har jag verkligen lärt mig genom att jobba på kardiologen för att om man har varit med om så månmga sjuka patienter, död, hjärtstopp, lungembolie etc. så känner man, eller jag iaf, hur fantastisk vår kropp egentligen är! Att vi lever, kan andas, hjärtat slår, nerver o muskler samarbeta och hjärnan tänker och gör oss till en individ är helt enkelt obeskrivligt! Jag tycker du gör rätt i att förverkliga dina drömmer och jag önskar dig all lycka med detta :) Du är en imponerande person det vet du va? Jag tycker att du är en förebild för oss andra med din styrka och förverkligande av dina drömmer, så fortsätt med det !! Stor kram Nina, Carro (fr.55:an)