fredag 6 januari 2012

Längtar hem

Nu har vi varit här i Kiruna sedan i måndags och vi åker hem på söndag. Makens syster bor här i Kiruna, och hennes sambo fyller 40 som vi ska fira i helgen. Därför är vi här.

Tyvärr är jag ingen vintermänniska. Alls. Jag gillar inte snö, kyla och mörker. Allt detta finns i överflöd här uppe, men det fungerar ett tag i alla fall. Jag står ut. Sonen gillar att vara ute och hjälpa till och skotta snö och göra snöänglar med faster och följa med och rasta deras 3 hundar. Han älskar att vara utomhus, liksom sin pappa. Jag däremot gillar att vara inomhus när det är kallt ute. Att kura ihop sig i soffan med en filt, en bra film och något varmt att dricka, det gillar jag.

Igår var vi till ishotellet Jukkasjärvi. Väldigt fascinerande och vackert. Jag ska lägga in några bilder senare. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan lägga ut tusentals kronor för att sova i -4 grader en natt! Brrrrr........ Not my kind of sleep.

Nu känner jag att jag längtar hem till Stockholm. Jag vill hem och städa ut julen hemma, få ta fram vårdukar, få köpa nya gardiner och köpa massor med färgglada tulpaner. Det längtar jag efter nu. SÅÅÅÅ mycket! På söndag åker vi hem igen, men tyvärr blir det uppladdning inför jobb, skola och dagis direkt så jag får se hur mycket jag hinner och orkar.

Nu ska jag baka lite sockerkaksbottnar till tårtor. :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint inlägg!

Nej, när det är riktigt kallt är det skönast att inte gå ut, trist dockk för jag brukar vilja vara ute åtminstone en stund varje dag. Men med dena gröna vinter har detta problem liksom inte funnits ...

Vad inspirerande det lät om dina planer för hemmet, förnya och fixa och dona. Det fick mig inspirerad. Själv tar jag ut julen på söndag vilket är ca en vecka senare än vanligt för min del. Julen kom dock in senare än vanligt också hos mig så jag antar att det jämnar ut sig.

Önskar dig en toppenfin dag och välkommen hem till Stockholm när det blir så dags! :-)

Joanna Björkqvist sa...

Jag längtar faktiskt också hem lite och då är jag ändå i ett soligt Florida. Hemma är ändå hemma...

Annika, Bokplantan sa...

Hua, jag förstår dig precis. Den här vintern är perfekt för mig som den är i södra Sverige. Hellre plusgrader och regn än snö!

Ebba Range sa...

Jaha - så ska jag få läsa att du som norrlänning längtar hem till Stockholm - kul:-)

Den här vintern är ju så annorlunda än de två förra - så ...

Men jag gillar snö - även om jag tycker att den här vintern oxå är okej - särskilt nu när jag är utan hund som ska tvättas på magen och alla ben o tassar - för den här vintern är verkligen skitig här nere.
Jag gillade vintern i Dalarna - framförallt ur hundsynpunkt = alltid rena och fina!

Välkommen hem på söndag - här är det solsken och ljus (iallafall idag):-)

Ninas skrivarlya sa...

Helena: Jag brukar också vilja vara ute varje dag, men inte när det är för kallt. Brr...

Jag hoppas att jag kan få till hemmet lite finare nu. Ska beställa lite gardiner osv. Kuuuul! :)

Joanna: Skulle gärna vilja byta med dig.

Annika: Håller helt med dig där! :)

Ebba: Haha. Ja, alla som får höra att jag är norrlänning tror att jag är galen som säger att jag avskyr snö... ;) Nackdelen är ju dock att det blir slaskigt som du säger. Men det står jag ut med. Bara jag slipper kyla och snö...
Kram