måndag 2 juli 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Amanda har skrivit en ungdomsbok (12-15 år) som jag fastnade totalt för när hon visade upp den i sin blogg första gången. Omslaget var så otroligt häftigt och jag visste att jag ville ha den. Nu har jag läst ut den och den är kort sagt ljuvlig (och lite scary förstås).

Handling (från adlibris.se):

När Tilda är nära att drunkna och spolas i land på den olycksbådande ön mitt i sjön skruvas hennes känslighet upp. Hon tränger djupare in i en värld av övernaturliga varelser och mystiska samband där ingenting är som det först verkar. Samtidigt vakar någon - eller något - över varje steg Tilda tar ...
I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?



Mitt omdöme:
Amanda är jättebra på att bygga upp spänningen i boken och man vill bara läsa mer och mer för att få veta vad som händer. Hon beskriver fenomenalt den svenska sommaren i skogen med utedass, brännässlor, dillchips, smaken av björnbär, mossa och brasan i stugan en regnig dag och det är nästan lite Astrid Lindgren över de beskrivningarna. Man är liksom där. Hon beskriver också alla våra väsen från folktron med Näcken, skogsrået, mylingar och älvor och några av dem har en framträdande roll i boken. Hon skriver också om den första spirande kärleken för den unga Tilda, och gör det så vackert.

Hon berättar också om "Väktare" i boken, men man får veta väldigt lite om dem och jag skulle vilja veta mer eftersom det ändå är en person i boken som är en väktare. Det kändes lite rumphugget bara. Annars var den bra. Härlig sommarläsning het enkelt, och Amandas språk är så bra.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: