torsdag 15 december 2011

Point of view

När man skriver så måste man ha en POV, eller point of view, det vill säga ur vems synvinkel berättar man? Skriver man i första person, andra person eller tredje person? Skriver man i första person så ser det ut så här: "Jag såg mamma kyssa Tomten". Det är tydligen ett vanligt sätt att skriva på när man är "nybörjare" inom skrivandet såg jag på någon sida (som jag tappade bort när jag stängde ner en flik). Att skriva i andra person är väldigt ovanligt och jag har nog aldrig sett det, men då skriver man: "Du såg mamma kyssa Tomten". Skriver man i tredje person så är man i gott sällskap. De flesta skriver i tredje person. Meningen ovan skulle alltså bli "Hon såg mamma kyssa Tomten" i tredje persons POV.

Jag såg den här frågeställningen i The Writeful Blog för några dagar sedan och nu äntligen hinner jag fundera och svara på det. Här är de frågorna hon ställde i sitt inlägg:
  • Do you have one or several point of view characters in your novel?
  • Do you prefer writing in first person or third?
  • Why did you choose that?
  • How do you decide who's pov you should use for each scene?

Nu utgår jag från mitt första manus, eftersom det är det enda som är helt färdigt. Om jag börjar med första punkten så har jag huvudsakligen mina två huvudkaraktärers POV som jag växlar emellan. Jag har även en annan karaktärs POV vid något tillfälle, men mest mina två "hjältar".

Punkt 2+3: Jag skriver i tredje person och har alltid gjort. Jag har försökt att skriva i första person i ett annat manus, men gav upp då det kändes konstigt och onaturligt så jag gav upp. Jag tror att jag skriver i tredje person för att jag vill ha lite koll sådär "von oben", eller ur fågelperspektiv eller hur man vill likna det. Jag tror också att om jag skriver ur första person så kanske jag lätt lägger in egna värderingar och tankar på ett sätt som jag kanske inte skulle göra om jag skriver i tredje person. Jag vet inte, men jag tror det i alla fall. Det behöver ju förstås inte innebära något negativt, men jag vill på något sätt kunna distansera mig från mitt manus och mina karaktärer.

Punkt 4: I manuset så växlar jag mellan mina två huvudkaraktärer, och ungefär vartannat kapitel är från den enes POV, och de andra från den andra karaktärens POV. På något sätt kommer det naturligt tycker jag och funderar egentligen aldrig över det.

Nu går jag över till första person och min egen POV: "Jag ska gå och sova nu." (Och förlåt för ett flummigt inlägg, får skylla på extrem trötthet såhär i slutet av en kaosartad termin.)

8 kommentarer:

Kati sa...

Jag skriver också i tredje person, NUMERA, när jag var yngre skrev jag alltid i första, men när jag försökte börja skriva en "riktig" roman insåg jag snabbt att den inte fungerade i första person, bland annat för att den hade fler än en POV character.

Ebba Range sa...

Inget flummigt alls tycker jag.

Jag skrev från början i tredje person men tyckte att det blev skrap på ytan bara - blev mera djup och närvaro i första personsperspektiv. Men det är inte enkelt att göra det eftersom man inte kan, som i tredje person - gå in i någon annan karaktärs tankeliv, man är helt låst i att spegla jagets sätt att se/känna/uppleva "vad det nu må vara" - dessutom ska det verka trovärdigt oxå.
Men jag har försökt att trixa med bikaraktärena lite - utan att förlora huvudkaraktärens perspektiv. Man får skaffa sig olika knep - tror att de funkar.

Kram

Joanna Björkqvist sa...

Intressant! Jag funderade först på att skriva i jagform, för att komma nära min huvudkaraktär, men eftersom jag ville skildra hennes sambos utekväll så gick det inte, för det är ju som du säger inte möjligt att göra det om man skriver i jagform.

Jag har ändå ganska strikt hållit mig till att skildra Sagas liv och inte gjort så många utfall åt olika håll. På något sätt blev det min kompromiss.

Åsa Hellberg sa...

Casanovas Kvinna är skriven i jagform, vilket jag faktiskt hade glömt när jag öppnade den häromsistens. Det var dock rätt för den som är personlig.
Sonjas Testamente i tredje. Flera huvudpersoner kräver det känns det som.

Ninas skrivarlya sa...

The writeful blog: Precis, har man bara en POV person så kanske det funkar att skriva i första person. Men för mig funkar det inte ändå... ;)

Ebba: Visst är det precis så att det blir mer djup när man skriver i första person för man lättare kan skriva mer "personligt". Men det är ändå inte så lätt.
Kram

Joanna: Jag är så sugen att beställa din bok, och kommer att göra det alldeles snart. Så spännande att se hur du skriver ur första person. :)

Åsa: Ja, det är nog svårt att skriva i första person om det är flera karaktärer med. Ser fram emot att få läsa din bok. :)

Joanna Björkqvist sa...

Jag ser fram emot din beställning, men jag skriver ju INTE i första person! :)

Och du, läs Åsas bok! Jag gillar den jättemycket! Så intressant och nyttig!!!!! Jag gillar när mitt sätt att se på världen och människorna i den utvecklas lite och så var det faktiskt här!!!!

Maria Engelwinge sa...

Jag är precis som du! Det blir alldeles för mycket av mig själv i första person och dessutom skriver jag inte bra då. Visst är det mycket roligare och mer spännande att skriva ur flera personers perspektiv:)?
Puss!

Ninas skrivarlya sa...

Joanna: Sorry, jag missuppfattade dig. :) Ja, Åsas bok ligger också på min "vill-ha-lista". :)

Maria: Håller med, jag tycker det är roligt att se saker från olika perspektiv och skriva med flera personers POV.
Puss