onsdag 11 maj 2011

Vissa blir aldrig nöjda

Maken berättade häromdagen om en kvinna på hans jobb som klagar på allt. Och då menar jag A-L-L-T-! Under den långa vintern klagade hon över snön, kylan, snön, att det är så kallt, snön ... och att hon ville ha värme. Så kom då värmen till slut, men tror ni att hon var nöjd då? Nä minsann, då var det för varmt! "När det är så här varmt då måste man ju vattna blommorna mycket mer än annars..." Jamen hallå. Kasta växterna då eller låt dem vissna om det är så jobbigt att vattna, eller köp tygblommor.

Min man kommer från Tornedalen och där har man en lite kärvare attityd än vad man har här. Makens bästa kompis är en som har lite negativ inställning. Han brukar skoja(?) om att om man säger något positivt så måste man "uppväga" det med att säga något negativt. Till exempel: Det är jättefint väder idag, men det kommer nog att regna imorgon.

Jag blir alldeles matt på sådana personer... Varför? Njut av livet här och nu istället för att gnälla och tänka på morgondagen. Ja, det är kallt, men ta på dig kläder då. Ja det är varmt; ta av dig kläder då. Lös problemet istället för att gnälla. Jag gnäller ju naturligtvis också ibland, konstigt vore det väl annars, men när man har det som "livsstil" att bara gnälla, då reagerar jag.

Livet är för kort för att gnällas och klagas bort. Embrace and enjoy life!

2 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Vad jobbigt det måste vara för henne att ha den attityden till allt.

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Eller hur! Hon måste ju må väldigt dåligt inombords när hon har den attityden. Trist.