tisdag 3 maj 2011

Ivar Hamarsman av Ronnie G Lundin


Idag har jag sträckläst ytterligare en bok. Det var Ivar Hamarsman av Ronnie G Lundin. En bok som jag började läsa en gång för länge sedan på sajten kapitel1, där vi båda tävlade om ett bokkontrakt i Bok-SM 2009 (bland så många andra). Vi båda skrev om 1300-talet, och därmed hjälpte vi varandra en del med att hitta dolda "fel" i texterna. Nu kändes det extra kul att få läsa den i tryck, och dessutom ha fått den signerad. Det är så kul att hålla den i handen och få läsa den "på riktigt".

Handling (kopierad från ordochbok.se):
Under dramatiska former flyr en ung man på 1300-talet från sin hemby i Estland, för att några dygn senare landstiga på det karga Fårö.
Han övertar den stora gården vid Hamars när han gifter sig med ägarens dotter Maria. Genom list, svek och hårt arbete kommer han under sin livstid att framstå som en mycket mäktig och fruktad man bland fåröborna och får därmed också bära titeln Hamarsman, Ivar Hamarsman.
Med hjälp av en silverskatt, girighet och folks gudsfruktan, lägger han allt mer land under sig och kan snart betrakta sig som den rikaste och mäktigaste mannen på Fårö. Under hela sitt liv lever han efter devisen "ändamålen helgar medlen".
Mot slutet av livet kommer han till en insikt som skrämmer honom. Han tvingas ta ett beslut som bara han kan förlora på.
Romanen bygger fritt på en sägen som nedtecknades av fåröförfattaren Eric Fröberg 1939.

Mitt omdöme:
Det här är en underbar debut av Ronnie, och jag blev totalt uppslukad av den. Jag började läsa den på morgonen och släppte den inte förrän jag läst ut den på kvällen. Han beskriver så levande både karaktärerna och landskapet så det känns verkligen som om man är där, på Fårö under 1300-talets slut. Han är dessutom påläst och beskriver väldigt trovärdigt och kunnigt de historiska händelser som förekommer.

Boken är lättläst på ett positivt sätt. Alltså att det flyter bra och att språket håller hela vägen.

Betyg: 5 av 5. Rekommenderas!

HÄR är Ronnies hemsida där man kan läsa mer om Hamarsman och beställa boken.

1 kommentar:

Ronnie sa...

Tack Nina. Så fina ord. Jag ska lägga upp länken till din recension på min sida.
Och lycka till själv med ditt skrivande