onsdag 24 oktober 2012

Jag fick en fråga angående mitt jobb...

Hej! Har själv tankar om att utbilda mig vidare till vårdlärare, är ssk i nuläget, och nyfiken på hur det är? Det finns knapp ngn att vända sig till känns det som ibland..men är det "värt" det? Ibland så verkar ssk- och lärareyrket vara de mest stressade, så kombinationen ssk och lärare :-S

Hej Anonym. Jag hade jobbat som sjuksköterska i 14 år innan jag bestämde mig för gott att börja plugga till lärare. I min ungdom vikarierade jag som lärare, är uppvuxen i en lärarfamilj och började plugga till lärare efter gymnasiet så jag hade inga romantiska föreställningar om vad läraryrket faktiskt innebar. Så jag pluggade KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) 1,5 år och den tiden var den tråkigaste i mitt liv. Värdelös utbildning, men tyvärr nödvändig. Som tur var jobbade jag bra med mina "basgruppsvänner", så vi stöttade varandra och höll ut. Jag tror dock att utbildningen har ändrat sig en aning, så den är bättre nu. Jag fick jobb direkt efter utbildningen. Det är en bra marknad så jobb finns det.

Är det värt det? Ja, definitivt. Man ska ha i åtanke att de som väljer en yrkesutbildning som Vård och omsorg, de kanske inte är de studenterna som har MVG i alla ämnen om jag säger det fint. I alla fall om man som jag jobbar med gymnasieelever. Några riktigt skarpa elever finns det förstås som siktar högt, men många söker till VO för att "det inte finns något annat att söka". Då har de ju en ambitionsnivå därefter... Det ska man inte sticka under stol med. Det jag har sett efter 1,5 år är dock att många kommer med en negativ inställning till VO och tycker efter ett tag att det är roligt och siktar på högre studier, så visst händer det mycket med eleverna. Det som är så roligt att se är hur mycket de utvecklas som individer under bara ett år. Det som är jobbigt är de elever som mår dåligt psykiskt med hedersproblematik osv, och jag egentligen inte kan göra så mycket åt det. Jag kan bara trösta en ledsen flicka, inte ändra hennes släkt. Men när jag märker att jag gör skillnad för en elevs självförtroende och självkänsla, det slår allt. Då vet jag att det är i den här sfären jag vill jobba.

Att vara lärare är stressigt, OH JA, men om jag jämför med ssk-yrket så är det ju ändå inte så att jag har ansvar för liv och död när jag jobbar som lärare. Gör jag en dålig lektion så händer inget mer än att eleverna kanske blir sura på sin höjd, men gör jag fel i vården kan det få ödesdigra resultat. Stress tror jag aldrig man kommer ifrån tyvärr.

Kort sagt, alla jobb har sina fördelar och nackdelar. Ibland längtar jag tillbaka till vården, men att vara lärare ger så mycket också, och just nu väger det mer än att jobba i vården. Jag tycker absolut att du ska söka KPU Vårdlärare. Du kommer inte ångra dig. :)

Hoppas du fick ett bra svar Anonym. Vill du veta mer är det bara att fråga. :)

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ninas skrivarlya sa...

Hej Anonym och tack för din kommentar. Jag svarar dig på mailen och tar bort ditt meddelande här. :)

Ninas skrivarlya sa...

Anonym: Din mail verkade inte fungera. Kan du skicka den igen till min mail? niwa66 snabel-a hotmail punkt com