torsdag 23 augusti 2012

Mina elever

Idag kom mina (jag säger mina trots att jag inte "äger" dem, jag har dem bara till låns ett tag) underbara tvåor och treor tillbaka efter sommarlovet. Vilket kramkalas! Det var så härligt att träffa dem igen efter sommaren och få se hur de förändrat sig. Andra frisyrer, andra hårfärger, en eller ett par nyanser brunare hud men framför allt mognare. Jag är så genuint glad över att få vara lärare till dessa ungdomar. De här tjejerna och killarna har haft det tufft i livet av olika anledningar och därmed inte klarat grundskolan. Av olika skäl vill de arbeta med vård eller människor (men vissa av dem söker för att de inte kommer in någon annan stans) och hamnar hos oss på yrkesintroduktion. En "normal" gymnasieutbildning på 3 år motsvarar 2500 gymnasiepoäng, hos oss läser de 1800 på 3 år med möjlighet till extrakurser för att komma upp i 2500 och därmed få behörighet till högskola.

Eftersom dessa ungdomar har haft det tufft i skolan är det en utmaning varje dag. Bara att få dem att komma till skolan i tid är svårt för många. Men det är just det som är så spännande och utvecklande för mig som lärare, och när man ser hur polletten trillar ner när man pratat om något komplicerat, den känslan är obetalbar! När man vet att man dessutom gör så mycket för dessa ungars självförtroende och självkänsla och får dem att tro på sig själva genom att SE dem och lyssna på dem, då vill man bara sväva på moln. Självklart finns det dagar då jag bara vill gå och dra ett täcke över huvudet och jag känner att jag inte vill gå tillbaka för att det varit FÖR jobbigt, men bara att komma på morgonen och se dem le glatt till mig, hälsa på mig och säga att de kommer att sakna mig när de har lov, då har jag fått all motivation i världen att gå och möta dem igen. Varje dag. Det slår allt.

Jag är lyckligt lottad som har ett så fint jobb!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Och de är lyckligt lottade som har dig som lärare!
Helena Milton

Ninas skrivarlya sa...

Tack Helena, det var fint sagt. :')

Kati sa...

Jag håller med Helena. De har tur som har en så engagerad lärare. Det låter härligt med ett sådant jobb. Där man får känna att man verkligen gör skillnad för någon.

Skrivarstudio ordOide' sa...

Wow! Det behövs fler lärare som dig!!!!

Skrivarstudio ordOide' sa...

Wow! Det behövs fler lärare som dig!!!!

Spader Madame sa...

Roligt när jobbet ger en så mycket! Och som de andra skriver att man gillar det är första förutsättningen för att bli en bra lärare. Tror jag! Ha ett fint läsår!

makena sa...

Wow håller med de övriga! De är lyckligt lottade som har en lärare som du!!

Ninas skrivarlya sa...

Men åh...! Tack snälla ni för era ord! Jag blir alldeles rörd. Jag kan säga att det är lätt att vara lärare till dessa ungar. De är stökiga och jobbiga ibland, men innerst inne är de så söta och mjuka. Jag kan inte ha ett bättre jobb! :)

Andra intryck sa...

Det verkar vara ett fantastiskt jobb! Och du en fantastisk lärare!

makena sa...

Förstår vad di menar! Jag och min man jobbar med tonåringarna i vår kyrka och ju mer man lär känna dem ju godare upptäcker man att de är! Små barn i stora coola kroppar :)

Annelie sa...

Visste inte att du också arbetade på instroduktionsprogram. Själv jobbar jag på Språkintro. Vet vad du menar :)

Linda O sa...

Skulle aldrig vilja byta bort mitt jobb på IM. Bästa jobbet som finns. Är på språkintro och IA.