måndag 6 augusti 2012

Alltid du av Pernilla Alm

Jag har varit så nyfiken på den här boken eftersom jag så länge följt Pernillas kamp för utgivning genom hennes blogg. Nu hade jag den som en av sommarens njuta-böcker och jag blev inte besviken.

Handling (kopierad från adlibris.se):
Mitt i familjeidyllen står han plötsligt där, tonårsförälskelsen hon aldrig glömt 

Caroline är visserligen lyckligt gift, men hon har aldrig riktigt glömt sin ungdomskärlek Adam. När han av en slump kliver in i hennes liv igen vänds tillvaron upp och ner. Caroline får erbjudande om arbete på hans företag, och hon blir mer och mer insnärjd i sina egna känslor och i hans.Men ska hon verkligen riskera allt hon har för Adam?

Mitt omdöme:
Jag blir så sur på Caroline som beter sig som hon gör (utan att avslöja handlingen allt för mycket). Jag kan verkligen inte förstå hennes handlande, eller jo, på ett plan kan jag det, men ändå inte. Att spela ett spel med en så hög insats som hon gör, det är verkligen att leka med elden (som väninnan Cilla påpekar i boken).

Boken är uppbyggd med mycket dialoger, och det gillar jag, även om det ibland är lite mycket "vardagsdialoger" som vid direkta genomläsningen inte verkar tillföra så mycket, men man förstår allt eftersom varför de är där. Boken är därmed mycket lättläst (i.e. snabbläst) och den rör upp mycket tankar i en. En skön relationsroman alltså.

Vill man ha en sommarpralin med en lite besk eftersmak (pga Carolines handlande, inte pga boken i sig) så ska man definitivt läsa den.

Betyg:
4 av 5

Inga kommentarer: