fredag 18 januari 2013

Snart dags för slutredigering

Oj vad veckorna går fort! Jösses, jag hänger knappt med i svängarna och därmed blir bloggen dessvärre lite eftersatt. Jag jobbar på för fullt och på kvällarna sitter jag och rättar och planerar och dessemellan slumrar en stund på soffan eller slökollar på tv så jag får inte mycket tid över till blogg och annat.  Puh. Dygnet skulle gärna få ha några timmar till så skulle jag känna att jag hinner med allt. Nåja.

Jag ska snart ta itu med att redigera manus 2 efter lektörens tips och det börjar jag se fram emot. Jag har funderat mycket på det hon pekade på, och har klurat på hur jag ska få till vissa av bitarna. Nu börjar saker falla på plats i huvudet så snart är jag på G att jobba med manuset igen.

Att kasta sig direkt på manuset efter att ha fått lektörsutlåtandet är inte bra. I alla fall inte för mig, men jag tror att det gäller alla. Man är lite i affekt efter att ens "bebis" har fått kritik, och då är läget inte det bästa att sätta sig ner och försöka göra förbättringar. Jag menar, om ens barn skulle få kritik för något, hur reagerar man då? Man är ju ändå en lejonhona och försvarar sina barn mot yttre hot, och självklart gör man samma sak med sitt manus. Manuset har jag värkt och krystat fram under många, långa timmar. Naturligtvis försvarar jag det också. Ingen ska komma här och säga att det inte är bra. Man måste få tid att tänka efter och se saken från flera håll och upptäcka att det kanske är så att det inte är perfekt (klart det är... Egentligen!). Även om det svider så är det bättre att vänta ett tag och låta kritiken mogna inne i huvudet så man ser mycket klarare vad som ska göras och hur. Det vinner nog manuset på tror jag.

Nu börjar det som sagt snart bli dags. Jag har som mål att hinna redigera klart och skicka in manuset till förlag innan påsk. Det hoppas jag är ett ganska realistiskt mål.

Yay!

4 kommentarer:

Agneta sa...

Vad skönt det måste vara att ha kommit så långt ändå. Jag har bara börjat redigera, eller snarare börjat fundera på att börja redigera ...

Ebba Range sa...

Bravo Nina - jag tror du resonerar helt rätt.

Jag har haft mitt manus hos en språkgranskare/korrekturläsare och jag blev världens STÖRSTA lejon.

Hunden satt och punktmarkerade mig och bara glodde ut mig i flera dagar. Och jag undrade varför. Tills jag kom underfund med att jag var så JÄVLA arg hela tiden - arg på "kritiken". När jag hade ca 85 sidor kvar så skrev jag ut kommentarerna och vart efter SKREV jag mina arga försvarskommentarer under hens och jag blev lugn och hunden somnade.
Lycka till med redigeringen - önskar dig det bästa!
Kram

Annika Estassy sa...

Du tänker helt rätt Nina. Hejar på dig och håller tummarna!

Joanna Björkqvist sa...

Hoppas det går fint med filandet och att du känner att det faktiskt blir bättre. Tänk att det är en så stor process att skriva!!!

Hoppas du njuter lite av helgen också!