måndag 28 januari 2013

Nostalgifrukt

Den här gröna, runda saken är en frukt. Cherimoya heter den. Smakar som ett mellanting mellan päron och banan. Mums.

Den här frukten åt vi mycket av på vintrarna när vi bodde i Spanien, och jag var bara tvungen att köpa en för att minnas. Smaken. Doften. Värmen. Spanien. Allt kom tillbaka till mig när jag åt frukten. På ett positivt sätt. Jag förflyttades trettio år tillbaka i tiden och mindes vintrarna i huset, bara genom att äta en frukt.

Cherimoya. Rekommenderas.

1 kommentar:

Kati sa...

har alltid varit nyfiken på vad den där smakar. Hur äter man den? Själv minns jag mina nespole och cachi från Italien, finns nespole i spanien? det borde de väl göra? http://2.bp.blogspot.com/_mSWx-PBPzao/R1KUWt57TVI/AAAAAAAABgQ/O9LzamwG0tw/s1600-R/nespole-mal-pancia.jpg
mums!