onsdag 29 december 2010

Läst massor av böcker idag


För sonen. Typ Alfons Åberg, Nicke Nyfiken och Halvan och brandbilen plus en massa andra böcker... Tur att han gillar böcker. Det gör vi alla i familjen. Böcker är verkligen vår passion, men fjortonåriga dottern gillar sin dator bäst just nu. Men hon läser också, det gör hon. Inte så mycket som mamma bokmalen önskar, men det kommer nog. Nu är det så mycket annat som upptar hennes tankar. Kompisar, killar, musik, kläder... ;) Hon hittar nog tillbaka till böckerna igen vad det lider. Jag med för den delen, just nu är det så mycket annat som upptar mina ögon. Kurslitteratur kallas det och det är INTE det jag vill läsa nu. Jag vill läsa en bra bok uppkrupen i soffhörnet med en kopp kaffe eller te på soffbordet, det är livskvalitet det.

Jag tycker det är så mysigt att sitta och dela läsupplevelsen med barnen, att få läsa för dem och märka hur de tar till sig orden och suger dem åt sig och de får ett vidgat språk och deras fantasi triggas. Dessutom är närheten så härlig när sonen kryper upp i min famn med sin lilla famn full med böcker som han vill att vi ska läsa. Fjortonåringen har också perioder då hon vill att jag ska läsa hennes favoritsaga från barndomen tillsammans med henne i sängen. Då kryper jag in under hennes täcke och sitter bredvid och läser, precis som när hon var liten. Då njuter vi båda.

Böcker är verkligen en källa till njutning och livskvalitet!

2 kommentarer:

Perny sa...

Vad mysigt det låter i eran familj och jag känner ju igen det där med kurslitteraturen.

Jag hoppas du inte råkar ut för det jag gjorde efter 4½ års studier då jag helt tappade orken att ta mig igenom en bok alls. Det är först nu i somras som jag fick till det igen, men nu är jag tillbaka.

Ninas skrivarlya sa...

Perny: Det hoppas jag med, det låter ju inte så kul. Jag vill verkligen inte bli "avskräckt" från att läsa.