torsdag 9 december 2010

Jag är mitt eget varumärke

Camilla Läckberg skriver i en krönika idag om att bygga sitt eget varumärke som författare. För att kunna sälja fler böcker måste ju folk veta vem man är.

Som författare är man egenföretagare och vill man ha något sålt måste man göra reklam för sig. Här gäller att man inte är rädd att visa upp sig och göra intervjuer och sådant, men självklart måste man själv känna var den personliga gränsen går. Den ser olika ut för oss alla. Jag kanske vill hålla en mer nedtonad profil och är nöjd med att bara ha fått min bok i tryck, medan du hoppar på allt som kan ge publicitet för att sälja fler böcker än just Camilla Läckberg. Det känner man själv hur man vill.

Men innerst inne så vill väl alla med författardrömmar sälja? Eller hur? Det vill i alla fall jag. Men trots det så kommer jag att tacka nej till vissa saker. Jag tror inte att min bok skulle sälja något mer och plockas bort från hyllorna om jag skulle göra ett utvik i Slitz (eller vad tusan de heter de där tidningarna)... Skämt åsido, man måste sålla bort det som är oviktigt och fokusera på det som kan gynna mig som författare och det kan se olika ut beroende på genre man skriver inom. Självklart så får min bok bättre PR om jag föreläser under medeltidsdagarna (min roman utspelar sig under 1300-talets mitt) än om jag går på ett jippo anordnat av Djurens rätt i samhället. Fast å andra sidan kanske jag vinner någon läsare där också... vem vet.

Nu ska jag sitta här och fila vidare på min författardröm...

Trade mark:

Inga kommentarer: