måndag 18 oktober 2010

Min relation till skiljetecken

Jag är en totalnörd vad gäller enkäter så jag svarar alltid mer än gärna på dem! Hittade en enkät i Annelies blogg och självklart antar jag utmaningen. Nu handlar det om skiljetecken. Spännade. Här är mina svar:

Om du var ett skiljetecken – vilket skulle du vara?
Jag skulle nog vara ett frågetecken. Dels för att jag är så virrig, men även för att jag hör så dåligt så jag måste ofta fråga om.

Finns det någon författare vars bruk av skiljetecken du tycker är intressant? Berätta!
Hmm... pass. Här har jag faktiskt ingen aning.

Använder du semikolon? Om ja; hur?
Jag använder det inte så ofta faktiskt, men jag försöker lära mig.

När tycker du att ett utropstecken är befogat? Motivera!
När man ska förtydliga att det är någon som ropar något, eller om man verkligen vill ge emfas till något. Utropstecken är min favvo.

Föredrar du citattecken eller talstreck när du skriver dialog? Varför?
Jag har alltid skrivit med citattecken. Tycker det blir mycket tydligare var citatet slutar och en eventuell tanke tar vid. Har man enbart talstreck kan det vara klurigt ibland att vid första anblicken se vad som är citat och vad som inte är det.

Beskriv din relation till parenteser (och det som står inom dem).
Jag gillar parenteser! Mycket! Jag använder dem inte i mitt skrivande på universitetet eller i mina romaner (om det inte finns särskilda skäl till det), men i blogg och dylikt gillar jag parenteser.

Hitta på ett nytt skiljetecken. Hur ser det ut? När används det?
Vilken rolig fråga! Det har jag inte tänkt på att kunna hitta på ett nytt skiljetecken. Jag är så stelbent i mina tankegångar så jag har alltid trott att alla skiljetecken var uppfunna. Men kanske inte ändå. Ska fundera på det.

När är det dags att sätta punkt?
Nu.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Du är inte den enda som ser sig som ett frågetecken :-)

Kul att du har utropstecken som favorit. I min omgivning är det så många som förespråkar ett restriktivt användande av just utropstecknet, så det kan behövas lite motvikt!

Ninas skrivarlya sa...

Jodå, jag gillar utropstecken och kanske lite väl mycket ibland. ;) Jag måste behärska mig lite när jag skriver mina manus eller uppsatser på universitetet, men i mail, blogg osv så tar jag ut svängarna och strösslar med utropstecken!!! ;)