tisdag 12 februari 2013

Musiken i mitt hjärta

Har just sett finalen på programmet Maestro som visats på SVT, och jag tyckte verkligen att det var en härlig serie. Jag menar, musik. Kan det gå fel då? Jo, i och för sig kan det faktiskt det. Det såg man ju här. Har man en dirigent som inte hänger med alls och lyssnar in orkestern och ÄR stycket man ska framföra, då blir det inte bra. Det är så viktigt att ha en bra dirigent som tolkar musiken och låter orkestern hjälpa till att förmedla tolkningen så det blir en total upplevelse.

Min dotter går på musikgymnasium på en musikinriktad skola i Stockholm (Lilla Akademien) som har en spetsutbildning i musik för gymnasiet. Dottern spelar piano och sjunger. Att lyssna på dessa ungdomar som musicerar tillsammans, det är ljuvligt och träffar mig rakt in i hjärtat. Jag njuter fullt ut och just där och då finns inget annat än jag och musiken.

Här är ett exempel på deras fantastiska begåvning. På julkonserten för 2 år sedan spelade de Arcangelo Corellis julkonsert, ett av de vackraste stycken jag vet. Här spelar många av min dotters klasskompisar, och faktiskt ser man även min dotter här. Hon sitter i "trappan" bredvid tjejen som spelar kontrabas, där hon hjälper till med att vända notblad.

Lyssna och njut. Jag grät när jag lyssnade på detta IRL för 2 år sedan.

Inga kommentarer: