onsdag 24 november 2010

Längtar till jul


Det finns inget mer underbart än julen. För mig har julen alltid varit förknippad med en sådan magi, och det har följt med mig genom resten av mitt liv.

Jag minns hur jag dagen före julafton gick och lade mig och då var inte allt färdigstädat, men julstrumpan hängde på sin plats i mitt rum. Jag brukade försöka hålla mig vaken så länge som möjligt för att se tomten, men jag lyckades aldrig. På morgonen när jag vaknade så hade tomten varit där med julklappar i strumpan och jag minns än idag hur underbart det var att sitta i sängen och öppna de första julklapparna. Sedan när jag gick upp så hade mamma jobbat hela natten med att städa klart och fixa och dona. Hon har sagt senare att det inte blev många timmars sömn natten före julafton för henne. Att sedan gå ut och mötas av doften av nykokt choklad och ett fat fullt med hembakta julkakor till frukost, det var lycka. Ljus tända överallt, och så mysigt.

Hela julaftonen var sedan så tokfantastisk, och känslan finns kvar i mig ännu. Ljusen, värmen, maten, magin... En del försöker jag återskapa till mina barn, men jag kan nog inte få till det helt och hållet av någon anledning. I år ska syster med familj komma hit och fira med oss. Det blir så mysigt. Längtar...

6 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Du förmedlar verkligen en härlig känsla:)

Jag är också tokglad i jul och har många superfina minnen.

Annika sa...

Wow, nu infann sig den rätta julkänslan! Du beskriver det så bra. Också jag ääälskar julen!

Ha en bra dag!

www.malinrocaahlgren.com sa...

se där ja nu har du en början till mordet på julafton :P :)

Agneta sa...

Det låter jättemysigt! Julen är magisk.

Tina sa...

*mys* Så där vill jag att Nötte skall uppleva det också! Skall allt se till att baka jag med ... ~ ljuva dofter ~

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Vad roligt. :) Härligt att julen är förknippad med glädje för dig med. :)

Annika: Vad kul att du också får julkänsla. :)

Malin: Ja det tål att funderas på... Hihi...

Stort och smått: Ja den är ju det. Fortfarande!

Tina: Jag måste ha hembakade kakor och julgotter på julen, annars blir det fel. ;)