torsdag 3 oktober 2013

Stella skaffar ett syskon av Annelie Drewsen

Stella skaffar ett syskon
Jag fick ett erbjudande från Rabén & Sjögren förlag att läsa Annelie Drewsens nya bok Stella skaffar ett syskon. Jag tyckte det var ett fantastiskt erbjudande eftersom min son (7 år om ett par veckor) är just i den tilltänkta åldersgruppen; 6-9 år, så jag tackade med glädje ja. Det lustiga var att någon dag innan jag fick mailet så hade jag stått och fingrat på boken och funderat på att köpa den eftersom sonen behöver börja lästräna. Just då valde vi en annan bok, men jag hade Annelies bok i tankarna. Så kom den via post i stället. Så det kan gå. Nu har vi läst ut boken tillsammans, sonen och jag.

Handling (kopierad från adlibris.se):
Stellas högsta dröm är att få ett syskon. En gång åkte hon till morfar över natten bara för att mamma och pappa skulle få tid att göra en lillebror åt henne, men inte fick hon något syskon för det. Stella är trött på att vänta, så när kompisen Sam frågar om hon vill ha hans lillebror säger hon ja. Fast var det en så bra idé egentligen?

Mitt omdöme:
Vilken underbar bok! Den här boken tar upp ett ämne som säkert finns i de allra flesta barns tankar: att få en lillebror eller lillasyster, och Stella visar prov på en underbar kreativitet och lösningsförmåga. Nu kanske den här lösningen inte var så bra egentligen, men man måste ge henne cred för initiativet. Den är fint berättad, och ett lagom svårt språk för åldersgruppen. Kanske lite svårt för en sexåring att läsa själv, men de förstår ju när en vuxen läser. Slutet berörde mig väldigt mycket, kanske för att jag själv varit i samma situation (utan att avslöja hur det slutar)...

Illustrationerna av Sofia Falkenhem är jättefina och det är viktigt för en barnbok tycker jag. Vackra färger och enkla, men ändå säger de så mycket.

Det gick bra för sonen att läsa, men några ord var svåra för honom just att läsa men han hade inga problem att förstå om jag läste. Vi pratade efteråt vad den handlat om och han mindes det mesta. Han tyckte också att boken var bra och längtade efter att läsa den på kvällarna. Nu ser vi fram emot nästa bok om Stella.

Betyg:
4,5 av 5

Inga kommentarer: