onsdag 29 februari 2012

Gammalt silver

Jag har ju en fäbless för lantlig inredning och shabby chic, även om mitt hus inte ser ut som något lantligt eller shabby. Med tiden kanske det blir det i alla fall... :)

När jag rensade min garderob häromdagen hittade jag en påse med tre silverkannor som mamma hade och som jag tog vara på när hon dog. De är jättefina. En tekanna, en kaffekanna och en gräddkanna. Nyfiken i en strut, så började jag googla efter ursprunget på dem. Jag minns att mamma sade att de var från England, och efter lite letande hittade jag att de är gjorda i Sheffield under andra halvan av 1800-talet. Mamma älskade auktioner, och det är väl från en auktion hon köpt dem.

Det roliga är att det är en inskription på alla kannorna, CA eller AC, vet inte vilket. Fantasin rusar iväg och genast tänker jag en adelsdam i England, slutet av 1800, som dricker te med sina väninnor. Skulle kunna bli en bok... 
Tre kannor, tre kannor från pepparkake... nej från Engeland...

Gräddkannan

Inskriptionen CA/AC, vem det nu var...

1 kommentar:

Hanna Lans sa...

Underbara! Jag älskar gamla silversaker. Jag har precis flyttat och inser att jag har *host* 20 brickor i detta ...