lördag 25 februari 2012

Städning och nostalgi

Lördag. Jag älskar lördagar. Speciellt lördagmorgnar. Då är bara jag och sonen vakna, maken sover. Det är lugnt och mysigt och det är bara vi två. I några timmar i alla fall. Sedan kommer maken upp och det blir fart och fläkt. Hela helgen ligger framför oss som ett oskrivet blad och det är helt upp till oss vad vi ska fylla den med.


Idag fyllde vi lördagen med städning av ett förråd, och maken åkte iväg och köpte lite hyllor som vi ska skruva ihop imorgon så vi får fixa till lite i röran därinne. Vi hittade saker vi saknat, och dessutom låg mammas väska där som hon hade med sig till sjukhuset sista gången. Det var lite tungt att gå igenom den och slänga underkläder, tandborstar och sånt som man inte behöver spara. Jag sparade dock en tröja, för den luktade verkligen mamma. Jag drog in doften från tröjan och fällde ett par tårar. Det var jobbigt.

På kvällen drack vi vin till maten, och maken hade köpt ett vin som mamma alltid brukade köpa till oss när vi kom dit. Han köpte det och utbringade en skål för mamma. En försenad födelsedagsskål blev det, och han tyckte att till mammas "födelsedagar" framöver ska vi dricka det här vinet, och till pappas "födelsedagar" ska vi frossa i choklad (eftersom det var det bästa pappa visste). Rätt tänkt. Det finns alltid en bra anledning till att dricka ett gott vin och äta choklad...
Sonen valde färg på tulpanerna.



Jag älskar verkligen ljuslyktor i fattigmanssilver...

5 kommentarer:

Andra intryck sa...

Vilken fin gest, klart att ni ska dricka vin och äta choklad på deras resp födelsedagar.
Hoppas du har haft en trevlig helg!

Anne Jonsson sa...

Precis, rött vin och choklad är dessutom hälsosamt, så det så!
Låter som ni hade en mysig lördag.
Jag fick ha sonen alldeles för mig själv några timmar jag med, och vi hann spela spel och fika och mysa...

Ninas skrivarlya sa...

Andra intryck: Tack, jag har haft en jättebra helg! Hoppas du också haft det. :)

Anne: Precis min åsikt. Nyttigt för både kropp och själ. ;) Du verkar också ha haft en mysig lördag. :)

Anonym sa...

Vilken fin gest av din man med det speciella vinet nu och choklad på den andra födelsedagen. OMTÄNKSAMT! :-)

Ninas skrivarlya sa...

Helena: Jodå, ibland glimrar han till. ;)