torsdag 2 september 2010

Mammografi vs pappografi

Ja, idag var jag alltså på mammografi och det var inte skönt alls. AJ! Men tur ändå att det finns så man hinner upptäcka bröstcancer i tid. Varje dag upptäcks mellan 15-20 fall av bröstcancer. Varje dag! Läs mer om det här. Än värre är det med männens vanligaste cancerform; prostatacancer. Där är det 9000 nya fall/år, vilket innebär drygt 24 fall per dag! Läs mer här.

Vad som är märkligt är att inte männen har rätt till screening med blodprov för att upptäcka ett förhöjt PSA (prostataspecifikt antigen), och att känna på prostatan via ... (ja, jag vet inte om det ordet går att skriva här eller om det cencureras... Men ni vet vad jag menar. Eller snarare var jag menar)... Hur som helst så tycker jag att det är väldigt orättvist att vi kvinnor får screenas med mammografi och männen måste självmant uppsöka vården för att få testas, vilket innebär att de alltför ofta kommer för sent. Varför är det så? Cancer som cancer...

Apropå det. Jag brukar följa Vimmelmammans blogg, och imorgon får hon sin dom. Har cancern spritt sig eller inte... Håll tummarna för henne är ni snälla.

Och glöm inte att kolla era bröst ikväll tjejer!!

Inga kommentarer: