fredag 8 november 2013

Projekt rädda jorden av Maria Edgren

Projekt Rädda Jorden : ett flaskpostäventyr

Jag fick erbjudande att läsa Maria Edgrens fantastiska bok Projekt rädda jorden. Jag hade äran att få träffa Maria på Malins release och fick se hennes bok då som skulle släppas inom kort.

Nu har sonen och jag läst igenom boken tillsammans och det är en väldigt, väldigt bra bok.

Handling (kopierad från adlibris.se):
När klass 3 kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet har de fått en helt ny lärare och det är inte vem som helst utan det är magister Futurum. Inte nog med att han pratar konstigt och ser annorlunda ut. Han vill dessutom att klassen ska arbeta med ett projekt, att Rädda Jorden. Utan att någon riktigt vet hur, är plötsligt hela klassen på väg in i framtiden i tidernas största äventyr - allihop inuti en flaskpost.

Mitt omdöme:
Det här är en viktig bok som tar upp ett angeläget ämne: att vi måste ta hand om vår jord och även hur vi är mot varandra, utan att boken för den skull blir tung och tråkig. Tvärtom. Det är mycket humor och fantasi som lättar upp det tunga ämnet, och det behövs nog för de mindre barnen. Sonen och jag diskuterade en hel del kring boken och han hade mycket idéer kring vad man skulle kunna göra för att rädda jorden, och det är just det här som är viktigt. Att få barnen att tänka på miljön och vår framtid på jorden. Illustrationerna av Jonatan Iversen-Ejve är HELT makalöst vackra, och jag kommer på mig själv flera gånger att bara sitta och titta på bilderna.

Men framför allt är det en bok som behövs i skolan, och det finns en jättebra lärarhandledning till boken med massor med tips på projekt man kan göra i klasserna. Jag kommer helt klart att rekommendera den här boken till min sons skola, för jag tycker den är så bra att ha som grund för samtal kring miljöarbete.

Bra gjort Maria. En helt fantastisk bok! Tack Maria och tack Bokförlaget Langenskiöld för läsupplevelsen.

Betyg:
5 av 5

Inga kommentarer: