fredag 18 mars 2011

Felplacerade tangenter - lite fredagskul

Läste för någon dag sedan i Marias blogg om det här med tangenternas placeringar som ibland kan ställa till det när man skriver och inte håller koll på VAD man skriver. Hon ger några exempel på hur tokigt det kan bli. :) Visst är det förrädiskt när tangenten bredvid kan ge upphov till riktigt pinsamma eller roliga vändningar på en mening om man råkar slinta och skriva fel?!

Jag funderade över detta men kunde inte komma på någon egen pinsamhet som jag råkat skriva. Idag när jag skrev mitt deckarmanus så råkade jag skriva inte bara en, utan TVÅ "lustigheter".

1) Jag skulle skriva att överläppen kröktes men ö blev ä istället... Överläppen kräktes?? Hm...

2) "Han rynkade pannan" skulle det stå, men bredvid y ligger u... Ja, ni förstår själva vilket ord det blev!

Ja jösses hur det kan gå! Hrrm ... Bara att ta fram skämskudden...

4 kommentarer:

Annika, Bokplantan sa...

Ja, om man ändå ska skämmas kan man ju lika gärna ligga mjukt och bekvämt när man gör det. :-D

Annelie sa...

:-)

Åsa Hellberg sa...

Det är ju tur att du hittar felen i alla fall:)

Ninas skrivarlya sa...

Annika: Haha! Ja precis! Bara man inte läser texten... ;)

Annelie: ;)

Åsa: Ja usch. Tänk om man skulle missa att ändra? Hu! :)