tisdag 8 maj 2012

Slutet-av-terminen-stress

Nu är det bara en dryg månad kvar av terminen, och jag är så stressad så jag mår fysiskt dåligt. Det här är mitt första år som lärare, och jag gör nog den där klassikern som de flesta gör; jag tror att jag har mer tid kvar till mitt (och elevernas) förfogande än jag faktiskt har! Nu ska jag försöka jaga på elever som inte lämnat in sina uppgifter så de kan få en chans att klara godkänt, få ihop all logistik så jag får en tydlig överblick över vad som är gjort och vad som är kvar både vad gäller kursmål och uppgifter. Jag börjar få ganska bra koll på det. Problemet är att jag vill att alla ska få godkänt, så jag jagar eleverna jättemycket med blåslampa så de ska göra klart sina uppgifter. Grejen är att de är fruktansvärt lata, så de får inget gjort, vilket ökar på min stress och frustration än mer. Jag måste lära mig att jag inte kan göra uppgifterna åt dem, de måste ta lite eget ansvar också...

Dessutom är det mycket socialt kring eleverna som påverkar deras skolgång och vardagen i skolan. Det stressar också oerhört, eftersom jag tänker mycket på dem och undrar hur det går för dem hemma... Det är också en träningssak att lära sig att jag inte kan lösa deras situation, hur mycket jag än vill.

Allt det här har lett till att jag har fått svårt att sova, vaknar på nätterna och har fått hög puls.


Kan inte sommarlovet komma typ NU?

2 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Jag vet alldeles för väl exakt vad du går igenom. När jag jobbade som lärare mitt första eller möjligen andra år, så var det en kollega som sa till mig att det man inte hinner med INNAN påsklovet - det kan man utgå från att man inte hinner med alls.

Inte anade jag då hur sant det var, men det är exakt så. Resten av tiden på terminen går åt till att avsluta projekt och runda av. Inte börja på något nytt. Tänk så, så kommer det att bli mindre stressigt framöver!

Och så lugna djupa andetag! DET är alltid lättare sagt än gjort - I know!

Kram!

malin r a sa...

Tagga ner kära du. Hälsan! Du kan inte låta deras lathet göra så att du mår sådär.