onsdag 18 april 2012

Strukturerar upp mitt manus

Jag har skrivit nästan 50 000 ord, och nu känner jag att jag har tappat kontrollen lite över manuset. Jag behöver en överskådlig struktur över hur manuset är uppbyggt och vad som står i varje kapitel. Därför har jag börjat skriva lite korta anteckningar för varje kapitel så jag vet huvudsakligt innehåll. Jag har redan upptäckt en lös tråd som jag måste ta tag i, och det bara efter 25 sidor... Jag skriver faktiskt för hand, och jag tycker det känns betydligt mer överskådligt än ett Word-dokument i datorn. Gammeldags kanhända, men det blir en helt annan känsla och på något sätt så kan jag förstå när förlagen vill att man skickar in pappersmanus i stället för datorfiler... Inget är som papper trots allt.

Jag hoppas att det blir lättare för mig att "se" hur manuset är uppbyggt nu när jag skrivit upp alla kapitel, och så hittar jag väl säkert fler trådar som måste vävas in för att det ska bli bra.

Det känns bra det här.

Yay!

5 kommentarer:

Agneta sa...

Härligt!
Själv passerade jag 30000 ord-sträcket idag. Och struktur...? Vad? :)

Thuniis sa...

Sen undviker du ju att förlora dessa 50.000 ord i en ev datorkrash;-) Lycka till med skrivandet;)

Åsa Hellberg sa...

Det är anteckningarna,inte manuset, du skriver för hand, väl?

Ebba Range sa...

Så där gjorde jag oxå - för hand.
Tog barnbarnens ritblock och tejpade ihop allt det jag skrivit om varje kapitel = suveränt :)

Lycka till & Kram!

Kati sa...

låter bra. jag brukar göra något liknande, också för hand, men själva manuset skriver jag på datorn. jag tycker en outline är bra för att få just överblick över berättelsen.